2014. április 22., kedd

Beteg vallásosság, egészséges keresztyénség - 1. Rész

Beteg vallásosság egészséges keresztyénség - Csia Lajos

Hogy vallásosságot és keresztyénséget szembeállítok egymással, annak oka az, hogy az igazi keresztyénség egészséget is jelent. A keresztyénség nem a vallások közül egy, hanem egyetlen és minden mást kizáró út, amelyen Istenhez lehet jutni. A vallások emberi kitalálások, melyekkel az isteni kijelentést helyettesíteni vagy kipótolni próbálták azok az emberek, akik a kijelentést vagy nem ismerték, vagy nekik megfelelőbbel kipótolni akarták. Azok vallásosságát, akik nem ismerik a keresztyénséget és jobb híján ragaszkodnak emberi vallásosságukhoz, lehet becsülni. A tudatlanság becsületes mindaddig, amíg az igazságot nem ismerjük. Ha tovább ragaszkodunk hozzá, őszinteségünket veszítjük. Van egészséges tudatlanság. Ami nem őszinte, az mindig beteg és hamis. Vannak, akik keresztyénségükbe hamis vallásosságot kevernek, az igazság útjáról emberi utakra térnek. Ezek betegek. Ha tudatosan csinálják ezt a keverést, akkor csalók. Ha tudatlanul, akkor becsapottak, de mindenképpen betegek.

Ezt a kis könyvet nem a csalókért, hanem a megcsaltakért írom. Szeretnék segítségükre lenni az igazság megtalálásában, melyet az Úr drágagyöngynek nevezett, vagy éppen mezőben elrejtett kincsnek. A hazugság atyja jár ebben a világban és hamisságokkal rakja tele a világot, az emberi gondolkodást. Mint a szoba a drachmát, úgy födik el az emberi kitalálások az igazságot. Azért nevezi azt Krisztus elrejtett kincsnek. A szántóföld az emberi lélek (Máté 13,4); abban van elrejtve a igazság (Róm 2, 14-15,26; 7,16); melyet a lélek, ha egészséges, a lelkiismeret megmutat. A lelkiismeret saját­ságos egyensúlyozó készülék, mely egészséges lé­lekben azonnal jelzést ad, ha a lélek Isten útjáról ha­mis, hazug útra tér. Olyan a lelkiismeret, mint az iránytű, melyet a körülötte lévő vasdarabok el is té­ríthetnek a helyes iránytól. Sátán ezer álérdekkel, ha­misított drágasággal rakja körül az emberi lelket, hogy az egy igazi kincstől, a legdrágább gyöngytől el­terelje annak figyelmét. A lélek iránytűje kimozdul a helyes irányból és hamisat mutat. A Sátántól félreve­zetett lélek nem mutatja a helyes irányt; a lélek bel­ső hangjai meg vannak vesztegetve; ami az igazság hangjának szól, az csalás. Ez a megcsaltság ereden­dő bűn: az ember öntudatlan korától hamis benyo­mások alatt él, első lépései már vétkesek, azaz a cél elvetéséből származnak. Az egyház sincs mentesítve a tévedés lehetősége alól. Nincs infallíbilis ember, azaz olyan, aki nem csalhatatlan. A legszentebbek­nek hitt hitvallások tévedésekkel van tele. „Ecclesia semper reformári debet!” Nem szabad soha megrestülni abban, hogy az egyházat visszavezessük az ősforráshoz, melyből előjött. Reformáló munkánk azonban mindig részmunka marad, mert mi részem­berek vagyunk és tudásunk résztudás (1. Kor. 13,9), félhomály. Van azonban a szennytől homályos világ­ban messze világító mécses: az Isten beszéde! Ez csalhatatlan fényben mutatja az igazság útját, s melyre jó ráfigyelnünk, mely égő szövétnekként mu­tatja utunkat e világ zarándok útján, s az emberi szót az örök Ige fényénél kell megvizsgálnunk, hogy he­lyesen mutatja-é az utat (II. Péter 1,19).

Ennek az örök Igének fényénél szeretném meg­vizsgálni a keresztyénségnek és a keresztyénséggel összekevert vallásosságnak különböző alakjait, ahogy azokkal találkozunk.

Ezek a betegségek alig vannak tudományosan fel­dolgozva. Még állandó és mindenkitől ismert nevük sincs, úgyhogy nekem magamnak kell a betegségnek nevét is megállapítanom. Rendszerbe is alig vannak foglalva, s így annak, aki velük foglalkozik, tapoga­tózva, kísérletezve kell előre haladnia. Embertani szempontból testi, szellemi és lelki eltévelyedéseket különböztethetünk meg, s a lélektani szempont sze­rint értelmi, hangulati és akarati eltévelyedéseket, így a betegségek öt fajtájához jutunk. Természetes, hogy a betegségek rendszerint összetettek, vagyis egyszerre többféle eltévelyedést tartalmaznak. Mégis minden betegségnek van egy vezető tévedése s az üti bélyegét az egészre. A testiségből, vagy anyagi­asságból folyó betegségeket a szellem okozza, mely az anyagit csaléteknek használja arra, hogy a lelket lefoglalja, telítse, s a külsőségek rabjává tegye.

Az anyagiasság betegségei


Az anyag, a test Isten teremtése és magában bajt, veszedelmet nem jelent. Veszélyessé akkor lesz, ha szellemi hatalmat tulajdonítunk neki, tehát ha vará­zsolunk vele. Sátán a nagy varázsló, de emberek is tudják használni az anyagi világot lelkek foglyul ejté­sére. Sokan tervszerűen tévesztik meg embertársai­kat azzal, hogy az anyagiasság bűvkörébe vonják és abban fogva tartják őket. Olyanok ezek, mint a hor­gászok; a hazugság szellem-horgán az anyag csal­étek csupán; az anyagi szépséget, nagyságot, kéjt él­vező emberek a halak, melyeket megfognak. Az anyagnak nincs maradandósága, nincs szellemi ha­talma! Aki tehát az anyagin fogva marad, az elveszíti az élet örök voltát és valódiságát.

Liturgia betegség


Liturgia alatt ma az ún. istentiszteleti rendet, az is­tentisztelet eszközeit és hatásait értjük. Görögül thréskaen, németül Gottesdienst, azaz Isten-szolgá­lat a neve. Már magának a fogalomnak a kialakulása betegség, mert Jakab 1,27 szerint Istent nem lehet elszigetelt énekléssel, imádkozással, igehirdetéssel, vagy szertartásokkal tisztelni vagy szolgálni, csak ak­kor, ha ezek a mindennapos életbe vannak beágyaz­va és azt készítik elő, azt mindenestül hatalmi körük­be vonják. Mégis az együttes imádkozásnak és be­szédhallgatásnak ezt az alárendeltségét a vallási ve­zetők elhagyták és a keresztyén élet csúcspontját, célját csinálták belőle; varázslatszerű szent cselek­ményt, mely maga „tetszik Istennek”. Pedig az az Is­tentisztelet, melyet megtérés nem követ, utálat Is­ten szemében. Isten nevének hiábavaló felvétele, mely nem áldást hoz, hanem átkot a benne résztve­vőre. Olyan a tettektől nem követett istentisztelet, mint a ráolvasás pogány bűne, mert ezzel mintegy kényszerítjük Istent arra, hogy hozzánk jóindulattal, kegyelemmel legyen. Fokozza ezt a hatást az úrvacsorának áldozatként való felfogása (sákramen-tum), mely a pogány sakramentum fogalmát hozta be a keresztyénségbe, ezt a kitalált és a Szentírástól teljesen idegen felfogást, hogy az úrvacsora kenye­rének és borának elfogyasztása bűn bocsánatot hoz, vagy a keresztség vize hit nélkül is letörli a vétkeket. A keresztszülő nem hihet a csecsemő helyett; a szertartásnak pedig nincs szellemi ereje. Éppen ilyen babona azt hinni, hogy az olajjal való megkenés és az imádság elmondása meggyógyítja a bete­get. Isteni megbízás és személy szerint való elhívás nélkül a kézrátétel alkalmazása olyan bűn, amilyent Szkéva pap fiai követtek el, kiket az ördöngős, mi­kor ördögeit ki akarták űzni, durván bántalmazott (Csel. 19,13-16). Nemcsak a megcsontosodott és kiszáradt nagy egyházak gyakorlatában találkozunk ilyen visszaéléssel, hanem tanúja voltam annak, hogy egy ún. szabadegyház felnőtt keresztelési ün­nepélyén is a közönség soraiból hívták elő váloga­tás nélkül a kézrátevőket. Itt a testi szertartáson volt a hangsúly, a felnőtt-keresztyénségen, nem a szel­lem-közlésen. Mivel jobb az ilyen felnőtt-keresztyénség a gyermek-keresztségnél?

A liturgia-betegség abban a szellemi hatásban ke­resendő, melyet az ilyen istentiszteletek, vagy szer­tartások a hallgatókra és nézőkre tesznek. Az a be­nyomás támad a lelkekben, hogy az istentiszteletek résztvevői bizonyos szellemi hatáskörbe jutnak, őket kiemeli a földi, testi légkörből, holott ilyen hatásuk ezeknek a szertartásoknak nincs. A megilletődöttség vagy áhítatos hangulat ily szellemi hatást nem gyako­rol. Mint minden más hangulat, ez is elrepül és nyo­ma sem igen marad. Tettre való elszánás liturgikus hatásokra nem szokott történni! Ennek útja ugyanis az értelmen és nem a tartalom nélküli hangulaton át visz. Még a prédikációnak sincs ilyen tettet érlelő ha­tása, ha az csak a liturgia egy része, vagyis nem taní­tás, nem meggyőzés. Ellenben az a beteltség, melyet a hangulat a lélekben kelt, sokszor akadálya annak, hogy a szívben elhatározások ébredjenek. Sok fé­nyes, ragyogó istentiszteletnek van megkötöző, fog­lyul ejtő hatása, mely egy téves gondolatkörhöz lán­colja a lelket, mely gondolatkörnek szolgálatában áll az istentisztelet. Erkölcsi alkatunkat az istentisztelet nem befolyásolja, ha a gondolatok megújítását (metanoia) nem vonja maga után. A szép liturgia in­kább kábítószer, mint gyógyszer és épp oly veszedel­mes, mint betegnek az ópium.

Művész-vallásosság


A művészet tárgya a szép. A szépet Isten teremtet­te; az ő derűs, szerető Szellemének a megnyilatkozá­sa. A szép a kedély gyönyörűsége. A világban lévő szép a Teremtő kedélygazdagságának bizonyítéka. Az istenfélők legfőbb reménysége: meglátni a Királyt szépségében. Csak Sátántól megrontott kedélyek gyűlölhetik a szépet és hirdethetik, hogy a művészet­nek nincs helye Isten szolgálatában. Az istentelenek­nek ugyanis művészi alkotásaikból éppen a szép tű­nik el; az istentelenek zenéje; festő és szobrászati al­kotásaik, valamint építészete sivárrá, üressé, tartal­matlanná változik. Az istentiszteleteken tehát inkább van helye a szépnek, mint az istentelenek kultúrájá­ban. De a szépnek nincs önálló szerepe a lélek ne­mesítésében. A szép a kedélyt mozdítja meg; a ke­dély az érzelmek világát foglalja magában; a szép ál­tal előidézett hatás tehát éppoly mulandó, mint az érzelmek hatása. A művészet csak ráadás lehet, az értelmi és akarati meggyőzés kísérője. Ez az oka an­nak, hogy a művész, ha vallásosságának lényegét a művészet adja, csak pillanatok hatása alatt él, s amit művészete által Istenből kap, annak nincs maradan­dó értéke. A művész-vallásosság tehát értéktelen, ha a gondolkodás és törekvés változását nem hozza gyümölcsül. Aki a művészet keltette vallásossággal beéri, könnyelművé lesz. Az ilyen vallásosság azokat is könnyelművé, felületesekké teszi, akik művészi megnyilatkozásokból merítik vallásosságukat, Isten­benyomásaikat. Ha a művészi hatás egyedül hat, ve­szedelmessé lehet. Az un. bohémság az egyoldalú művészhatás gyümölcse. Bohémságnak a művész­könnyelműséget nevezzük. Ez a könnyelműség a széppel való egyoldalú foglalkozásból származik. A szép gyönyörködtet, tehát a pihenés idejére való. Amíg tehát az Atya munkálkodik (Ján. 5,17), addig a szép nem képezheti az emberek életének sem egyetlen, sőt még a fő célját sem; hanem a szép alá kell, hogy vetve legyen a jónak, amiért az Atya mun­kálkodik. Isten teremtésében csak az olyan szép használható, amely a jót hirdeti, s csak az olyan mű­vésznek van helye, aki a szépet a jóért műveli. Er­kölcstelen művészet Isten teremtésében meg sem állhat; sőt, amely művészetből a jó eltűnik, abban a szépnek sincs soká maradása. Aki Istentől elszakad, ihletet veszít. Élesen bizonyítják ezt az istentelen kultúra zenei, irodalmi és képzőművészeti alkotásai; de bizonyítja az is, hogy a művészet mindenütt val­lásos elemeken fejlődött ki, s az istenfélelem emlőit szívta, s legnagyszerűbb alkotásai vallásos ihletből születtek.

A művész-vallásosság tehát nem tartozik a művé­szi élet egészséges alakulásaihoz, hanem eltévedés szülötte. Áldott művész elsősorban szolgálja a jót és csak másodsorban, csak mint kifejező eszközt a szé­pet. Amely művész csak a szépet akarja kifejezni, ízét, művészi komolyságát veszíti el. Ugyanígy va­gyunk azzal a művészi alkotással is, amelyet a nem­művész közönség a vallásos együttléteken (istentisz­teleteken) élvez. Akinek ez kizárólagos élménye, vagy főélménye, annak vallásossága elkorcsosodik, s könnyelműséget fejleszt a lélekben. Az ilyennek a vallása is csak bohémság lesz. Ide is vonatkozik: „Keressétek először Isten királyságát és annak igaz­ságosságát, s a többiek (a szép kifejezés! mód is) hozzáadatik nektek" azaz öntudatlanul, magától jele­nik meg. Aki Istenben elmerül, nem figyel a szépre, hanem azt öntudatlanul élvezi. Aki Istennel foglal­kozva a szépre figyel, elveszíti Istent. A szép csak ki­fejező forma, nem több!

Vannak azonban esetek, amikor még kifejező for­ma sem lehet a szép. Amikor a lélek böjtöl, szándé­kosan nyersen és kíméletlen öltözetben jelenik meg az igazság, meztelenre vetkőzötten. Ilyenkor élesen sikolt az igazság; de még a sikoltó igazságban is megvan a mennydörgés szépsége. A Golgota kereszt­je nem szép, hanem csúf és még sincs édesebb és vigasztalóbb ebben a világban, mint a Golgota véres Szenvedője! De ezt a szépséget csak az érzi, aki a jó­ért feláldozta a szépet! Aki a jót áldozta fel a szépért, azon erőt vett már a rothadás.

Van a vallásos életben is a szépnek olyan elhajlá­sa, megüresedése, mint az istentelen művészetben. Akinek szívéből kiköltözött az Isten, mert Isten az alacsonysággal és hazugsággal együtt nem lakhatik, annak éneklése és beszéde elveszíti a szépet. Hal­lunk verkliző éneklést, melynél a durva hang álmosít; modoros szónoklatot, mely a kikent, rúzzsal be­szennyezett női arcot juttatja eszünkbe. Látunk szer­tartásokban színész-mozdulatokkal ható papot. Mindez elkorcsosította a szépet, mert a szív hazugsá­ga kiűzte onnan az Istent. Ugyanezt a hatást teszik a nyilvános imádkozásokban alkalmazott üres nagy szavak, keresett kifejezések; kimeszelt arc, rúzsos száj, festett körmök.

A művész-vallásosságnál is van rosszabb: a kendő­zött vallásosság: a beszéd púder-bűze. Lelkészeink, összejövetel-vezetőink úgy megszokták már a nyilvá­nos ima-órák üres, sőt hazug szóvirágait, mint utcán, villamoson megszokták az emberek a festett ajka­kat. Azt hiszik, hozzátartozik az „istentisztelethez” s még hangoztatják is: az imádságot sohasem szabad megbírálni. Pedig nemcsak megbírálni kellene az ilyen imádságot, hanem elhallgattatni is.

Akik különben a beszéd vagy liturgia szépségével akarják megfogni a közönséget (az egyik szabad gyü­lekezetben éppen az úrvacsorából csináltak ilyen színházi spektákulumot), azok nemcsak az igazságot veszítik el, hanem a szépet is, mert a szép üressé és tartalmatlanná válik ott, ahol nincs igazság. Ezt azon­ban az igazság elhanyagolói nem érzik, mert érzékü­ket is elvesztették a szép és az igazság iránt.

-<>-

Forrás: Csia Lajos – Beteg vallásosság, egészséges keresztyénség © Csia Lajos
A könyvet Csia Lajos 1956-ban írta, de nyomtatásban 2004-ben jelent meg először
a Százszorszép Kiadó és Nyomda Kft. gondozásában.
Saját példányból lejegyezve: 3–10. oldal

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése