A szervező betegség
Általában isteni adománynak és erénynek szokták nevezni azt a tehetséget, hogy egyesek ott is meg tudják szervezni a munkát, ahol semmi munka nincs, sőt munkás sem található. Fiatal koromban beszéltek egy lelkészről, aki minden keresztyén munkamódszert meghonosított községében, amelyről hallott. Persze csak addig volt a munka meg, ameddig az iránta érdeklődő vendég ott tartózkodott. Bizonyos, hogy ehhez a szervezéshez is tehetség kell, mint annak a múlt korszakbeli püspöki rendeletnek a végrehajtásához, mely előírta, hogy milyen munkamódoknak kell lenni minden egyházközségben. Akinek bátorsága volt a jelentések írásához is, azzal meg is volt a felső hatóság elégedve. Az ilyen kiváló szervezőket arról is meg lehetett ismerni, hogy az istenfélő munkásokat, lelkészeket igyekeztek elüldözni, mert ezeknek nem volt lelkiismeretük a szervezéshez. Az okoskodás helyesnek látszott: ugyanazon játszmakártyákból igen különböző játszmákat lehet játszani, csak jól kell tudni keverni és okosan osztani. Egészséges keresztyén gyülekezeteket ellenben arról lehet felismerni, hogy nagyon lassan halad előre a külső szervezkedés, mert mindenütt egy láthatatlan belső szervezés megy előtte, melyet a kegyelem-ajándékok szétosztásával szent Szelleme által az egyház Ura végez.! Nem alkalmaznak sok munkamódszert és rendszert, annál több az odaadás és az Istenre való várás. Sok szervezet akadálya az ébredésnek. A sok szervezet rendszerint takarja az isteni Szellem munkájának a hiányát s így hazugság, mely látszólagos gazdagsága mellett szegénységet takar. Sok szervezetről sok a jelentés. Istenre váró emberek nemigen beszélnek magukról és munkájukról. Annál hangosabb az öntelt és magukat dicsérő szőlőmívesek propagandája. A propaganda a szervező betegség egyik tünete. Csaló, látszatvilágban élünk, ezért a látszatnak igen nagy hatalma van az emberi lelkekre. Látszatok feltüntetésével lehet-e e világ felett az uralmat megnyerni és fenntartani? De meddig tart az így szervezett hatás? Ameddig a látszat le nem lepleződik. A világ történelme állandó lelepleződés. Egyik csalódásból a másik csalódásba való átlépést haladásnak nevezik. Mindennek a hitele addig tart, amíg meg nem valósul. A világi reménység addig kecsegtet, ameddig el nem érjük: akkor szertefoszlik, mint a délibáb. Még elmés, költői megállapításokat is tesznek erről. Amikor az egyház szervezkedésben és propagandában e világot követi, e világ sorsát is kénytelen megosztani: a csalódást, sőt, sokszor a hazugként való lelepleztetést. Istennél dicsérete annak az egyháznak van, amelyik nem e világi látszatnak dolgozik; amelyik Isten megelégedését keresi, Isten tetszésére vágyik.
A külső látszathoz és szervezettséghez tartozik a világi gazdagság és pompa. Pompás templomok, világi előkelőségekből összeállított presbitérium, gyülekezeti termek, díszes papi ruhák, arany és ezüst „kegyszerek”, drága térítők nem nagyon illenek a zarándok egyházhoz, mely a Megváltó véres nyomait követi e világban. De aki a látható világ bűvkörébe kerül, az előnyöseknek látja ezeket a világi kincseket. A szervező betegség egyik tünete, hogy szükségesnek látja e világ elismerésének és bámulatának megszerzését. De ami növekszik e világ szemében, fogyni kezd Isten szemében. Az égiek szomorúan néznek arra, ki gazdagodik e világ kincseiben, mert elszegényedni látják égi hatalomban. A földi látszat lefogja az imádság erejét, megbénítja szárnyát. Aki a látásnak dolgozik, az nem tud a hit láthatatlan világában mozogni, nem tud a tavon járni. A léggömb csak üres gondolával tud égnek repülni. E világ tehetségével nem lehet legyőzni e világ urát, mint Dávid Saul fegyverzetében nem harcolhatott.
Mikor olyan intézményeket lát a mai kor gyermeke, amilyenek Müller György árvaházai, a hallei árvaház, Rämismühle házai s a többiek, vagy maga is részt vesz az ilyen intézmények életében, vagy olyan gondolat támad benne, hogy ezeknek a nagyszerűen működő otthonokban maga is otthont találjon. Az épületek tömege, felszerelése, a vagyon hatása lenyűgöző hatással van a nézőkre. A néző rendszerint nem ismeri azt a sok lelki küzdelmet, az imádság-tömeget, amelyek ezek mögött az épületek mögött vannak. De szívesen beülne a készbe; az nem ismeri továbbá az intézetek jövőjét, hogy a küzdő hősök helyét hogy foglalják el kényelmes utódok, kik azt hiszik, hogy az ilyen intézményben minden magától gördül tovább. Ebben a világban minden megromlik, elhitványul, elsekélyesedik, küzdő, hittel viaskodó emberek kezéről felületes, kényelmüket kedvelő emberek kezére kerülnek a hit harcával szerzett vagyonok; a pompás intézmények megüresednek, belső tartalmukat vesztik. Ambrosius és Ágoston egyházában született meg az inkvizíció, a reneszánsz pápaság; Aranyszájú János utóda a tudatlan, szertartásokat végző, babonás pópa; Kálvin nevét viselik magukon a Bibliát megtagadó, „felvilágosult” papok; Isten akarja ezt így, hogy világosságra jöjjön az emberi szív minden rejtett gondolata. Szentek székébe dőzsölő kéjencek, gyilkosok és rablók ülnek; ettől a sorstól sem a történeti régiség, sem a reformáció lutheri lendülete nem menti meg az egyházat. Beteges vallásosság tehát az az igyekezet, hogy a keresztyének a régi keretekhez ragaszkodnak, s mint mondani szokás, azokat akarják betölteni új élettel. Az új bornak új tömlő kell, s Isten királyságát nem lehet elhasznált emberi keretek Prokrüsztész ágyába belekényszeríteni. Ahol Isten szelleme fúj, ott Isten Szellemét kell követni s nem beteg, temetői keresztyénséggel a múlt romjain keseregni. Némelyek szinte bálványozzák a régi kereteket, a házat, a papi ruhát. Az emberektől kitalált szervezeti formát tartják egyháznak, nem az újonnan, felülről szült lelkeket. Nevezhetnénk ezt a betegséget polinéziai kórnak is, mert valóban igen durva eltévelyedés kell ahhoz, hogy valaki külső, testi formákban lássa Krisztus szellemi közösségét. Ezzel a „szervező-betegséggel” szemben áll az egészséges keresztyénség, mely az egyházban Istent keresi és Isten teremtő munkáját akarja megpillantani és imádni. Az egészséges keresztyén szem mindenen átsiklik ami az egyházban emberi munka, emberi alkotás és tudja, hogy csak az bírja ki az ítélet tüzet, mely ítélet már elkezdődött az egyházon és szüntelenül tart. Az isteni ítélet állandóan leválasztja az egyházról az emberi mulandó elemet, hogy hozzászoktassa a tekintetet ahhoz, hogy csak az istenit nézze. Mert van az egyházban egy másik szervezet is, mint amit az emberek csinálnak; ezt a másik, láthatatlan szervezetet Isten alkotja azzal, hogy az embereknek kegyelmi ajándékokat ad, s ez ajándékok által egymáshoz csatolja az egyház tagjait. Ez a kapocs, következőleg a vele előálló szervezet túléli a testi halált, túlél minden sátáni támadást s diadalmasan dacol az üldözéssel. Szellemi szemű emberek ezt a lassan kiépülő belső szervezetet nézik és imádják azt, aki örök hatalmával azt építi. Ez az egészséges látás!
-<>-
Forrás: Csia Lajos – Beteg vallásosság, egészséges keresztyénség © Csia Lajos
A könyvet Csia Lajos 1956-ban írta, de nyomtatásban 2004-ben jelent meg először
a Százszorszép Kiadó és Nyomda Kft. gondozásában.
Saját példányból lejegyezve: 11–14. oldal.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése